Parhaat opit Magnet Awardsista

Magnet Awards -tapahtumassa palkittiin employer branding -alan parhaimpia tekoja ja ammattilaisia sekä kuultiin inspiroivia puheenvuoroja.
(Kuva: Petri Mast)

Magnet Employer Branding Awards -tapahtumassa palkittiin alan vetovoimaisimpia EB-tekoja ja ammattilaisia. Huhtikuun lopussa Milttonin tiloissa pidetyssä tapahtumassa kuultiin myös inspiroivia puheenvuoroja työnantajabrändin rakentamisesta ja markkinoimisesta.

Työnhakupalvelu Jobly toimi toista kertaa Suomessa järjestättävän tapahtuman pääsponsorina. Iltapäivän aikana yli 150 employer branding -ammattilaista verkostoituivat, kuulivat inspiroivia puheenvuoroja ja juhlivat alan onnistumisia.

Tässä ovat tärpit työnantajabrändin rakentamisesta, joita tapahtuman aikana kuultiin:

Virolaisen ohjelmistoyritys Boltin Employer Branding Manager Kadi Poll kertoi, että HR-ammattilaisten roolia ei aina pidetä tärkeänä. Siksi omien projektien myyminen sisäisesti voi olla haastavaa.

Hän kannustaa mittaamaan omaa tekemistä ja priorisoimaan projekteja, joilla on korkea ROI. Esityksessään Poll näytti laajoja Excel-taulukoita, joita hän oli luonut kustannuksia ja hyötyjä seuratakseen.

Konepaja Metson Christina Poulsen kertoi, kuinka yhtiössä on luotu yhteishenkeä ”Me at Metso” ja ”Metsonites” -kampanjoilla. Useita fuusioitumisia kokeneessa yhtiössä haluttiin parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. 

Työntekijöiden keskuudessa luotiin yhteinen identeetti. Kaikkia yhtiön työntekijöitä kutsutaan nyt ”Metsonites” -nimellä. Tempaus otettiin työntekijöiden keskuudessa hyvin vastaan ja se herätti lanseerausvaiheessa jopa hyväntahtoisia vitsejä ja meemejä. 

Näin vaikuttavuudesta kannattaa kertoa työnantajabrändäyksessä

Joblyn puheenvuorossa teknologiayritys Uprightin Markus Weckman kertoi vastuullisuuden ja vaikuttavuuden merkityksestä työnantabrändin viestimisessä. 

Uprightin vuonna 2021 tekemän selvityksen mukaan 52 prosenttia työntekijöistä on harkinnut työpaikan vaihtamista, koska he olivat tyytymättömiä työnantajan vaikuttavuuteen.

Weckmanin mukaan paras tapa viestiä vaikuttavuudesta on ymmärtää yrityksen ydinliiketoiminnasta aiheutuvat seuraukset, verrata niitä kilpailijoihin ja kertoa sitten läpinäkyvästi sekä positiivisista että negatiivisista vaikutuksista. Samalla on mahdollisuus kertoa, mitä yritys tekee asioiden parantamiseksi.

Upright mahdollistaa arvopohjaisen työnhaun Joblyssa, jonka avulla työnhakijat näkevät jo työpaikkailmoituksissa, miten yritykset vaikuttavat maailmaan. Lue lisää.