Sosiaalinen media 10.2.2011 17:09
Näin onnistut - 10 tapaa käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa
Kia Kalliola

Eric Leraillez

Yhä useammat yritykset käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen etsiessään uusia työntekijöitä. Vaikka mikään ei korvaakaan arvokkaita henkilökohtaisia kontakteja offline-todellisuudessa, kannattaa ahkerimmankin verkostoitujan lähteä mukaan nettimaailmaan. Fortune-lehti kertoo, miten se tehdään.

Rekrytoinnin kannalta merkittävin palvelu on LinkedIn, mutta työnantajat etsivät rekrytoitavia myös Facebookista ja Twitteristä. Työnantajat saattavat käydä täydentämässä tietojaan sinusta sosiaalisissa medioissa saavutettuaan hakemuksesi. Oikeanlainen näkyvyys palveluissa on siksi tärkeää.

Näillä kymmenellä vinkillä onnistut nettityönhaussa:

1. Ajattele omaa online-persoonaasi brändinä. Englanninkielinen sana brand tarkoitti alun perin karjan polttomerkkiä – eli jotain, mikä erotti karjan muista. Työnhakijan onkin pohdittava, mitkä taidot erottavat hänet muista, ja tuotava taidot esille paitsi tosielämässä myös sosiaalisessa mediassa.

2. Älä unohda, että titteli on merkittävä osa brändäystä. Esimerkiksi LinkedInissä aivan nimen alle tulevan otsikon ei kuitenkaan välttämättä tarvitse kertoa nykyisestä tai viimeisimmästä työtehtävästäsi. Sen sijaan se voi koostua ammatillista osaamista korostavista avainsanoista.

3. Asemoidu oman alasi asiantuntijaksi. LinkedIn-profiilisi tulisi sisältää hakukelpoisia avainsanoja, jotka kattavat kokemuksesi ja taitosi. Fortunen haastatteleman Ali Chambersin mukaan työntekijät käyttävät sosiaalista mediaa etsiessään ratkaisuja tiettyihin ongelmiin – sinun osaamisesi saattaa olla juuri sitä, mitä he etsivät. Osaaminen vain pitää osata tarjota tyrkylle, sillä kukaan ei voi löytää sellaista, mitä ei voi hakea.

4. Tarkista, että ansioluettelosi ja nettiprofiiliesi tiedot ovat yhteneväisiä. Työkokemustiedoissa ei saa olla ristiriitaisuuksia – työnantajat kyllä huomaavat ne saman tien. Pieninkin virhe antaa työnhakijasta huolimattoman tai jopa epärehellisen kuvan.

5. Liity LinkedInissä ja Facebookissa ryhmiin, jotka koostuvat oman alasi ihmisistä. Ryhmissä saattaa hyvin tavata mahdollisia työnantajia. Keskusteluihin osallistuminen on erinomainen tapa pysyä kärryillä alan ajankohtaisista asioista.

6. Lisää sähköpostisi allekirjoitukseen linkki LinkedIn-profiiliisi. Tämä rohkaisee ihmisiä vierailemaan profiilissasi – ja mitä enemmän ihmisiä profiilissasi vierailee, sitä korkeammalle se nousee hauissa.

7. Tarkista profiilisi yksityisyysasetukset. Jos tahdot työnantajien löytävän LinkedIn-profiilisi kun he etsivät sinua hakukoneesta, on profiilin oltava julkisesti nähtävissä.

8. Avaa henkilökohtaisen profiilisi rinnalle ammatilliselle elämällesi omistettu Facebook-profiili. Lisää siihen samat tiedot kuin LinkedInissä, mutta lisäksi voit sisällyttää siihen muutamia värikkäitä – mutta kuitenkin tiukasti työelämääsi liittyviä – yksityiskohtia.

9. Päivitä profiilejasi säännöllisesti. Päivitä statustasi esimerkiksi linkeillä mahdolliseen blogiisi. Tämä osoittaa, että jatkat asiantuntemuksesi kehittämistä.

10. Sisällytä statuspäivityksiisi lyhyitä raportteja työnhakusi edistymisestä. Tämä on erityisen tärkeää, jos työnhakutavoitteesi kehittyvät ajan myötä. Statukseen voi lisätä myös tietoa käymistäsi koulutuksista tai muista hankkimistasi taidoista. Vaikka sellaisia ei olisikaan kertynyt, on hyvä silloin tällöin muistuttaa kontaktejaan siitä, että on käytettävissä. Jollain heistä saattaa olla tietoa sinulle täydellisesti sopivasta työstä.

Artikkeli on julkaistu Tekniikka&Talouden verkkopalvelussa 4.2.2011.

Ansioluettelo 7.10.2011 14:35
Esiintymistaito 10.10.2011 14:03
Työmotivaatio 26.8.2011 12:03
Yhteisöpalvelut 22.12.2010 13:21
Työntekijät 7.1.2011 8:00
Jaksaminen 7.12.2010 15:47
Työhaastattelu 8.12.2010 9:58
Takaisin työelämään 15.11.2010 7:19
Soveltuvuusarviointi 9.11.2010 17:35
Johtajuus 15.11.2010 8:39
Työelämä 4.10.2010 16:41
Kokoukset 30.11.2010 10:11
Johtaminen 4.10.2010 17:31
Valiojoukot 15.11.2010 9:34
Talent Management 15.11.2010 9:45