Vuorovaikutus 12.2.2013 12:50
Näin annat kritiikkiä paremmin, katso kymmenen ohjetta
Marjatta Jabe, Fakta

 

1. Mieti tarkoituksesi ja mitä haluat tapahtuvan

Miksemme mene alaisen luo ja sano, ettei hän tehnyt tehtävää tarpeeksi hyvin? Siksi, ettemme halua levittää työyhteisön jäseniin tyytymättömyyttä ja pahaa mieltä. Malmberg kuitenkin kehottaa tuomaan esiin omat tunteensa. Se on hyväksi sekä alaisille, työtovereille että itselle.

 

Tietenkään ei kannata laukoa mitä tahansa. Palautteen antamisessakin on tietyt säännöt. Paljon on voitettu, kun antaa kritiikin niin, että se auttaa toista osapuolta.

”Olemme oppineet kohtelemaan muita niin kuin meitä on kohdeltu. Se on väärin. Ihmiset ovat erilaisia. Meidän tulee kohdella muita niin kuin he haluavat tulla kohdelluiksi erityisesti silloin, kun annamme kritiikkiä”, Malmberg muistuttaa.

2. Ole rehellinen

Jotta saa arvostusta ja ihmiset kuuntelemaan, mitä sanottavaa sinulla on, tarvitaan rehellisyyttä, eteenpäin katsomista, innostamista ja osaamista.

Rehellisyys tarkoittaa sitä, että antaa sekä positiivista että negatiivista palautetta siksi, että todella välittää ihmisistä ja haluaa, että kaikki toimivat yhdessä niin hyvin kuin mahdollista.

”Rehellisyys on sitä, että on antelias jakamaan tietoa ja omaa osaamistaan. Tieto ja osaaminen vahvistavat egoa, mutta se ei saa mennä niin pitkälle, että panttaa tietoa, jotta tuntisi itsensä muita paremmaksi ihmiseksi.”

3. Toimi arvojesi mukaan

”Sinun tulee selkeästi tuoda esiin, mikä on sinulle tärkeätä ja myös seistä sanojesi takana”, Malmberg suosittelee.

  

Todellinen arvo on sellainen, johon ihminen uskoo niin vahvasti, että se saa aikaan toimintaa. Teet asioita, koska ne ovat linjassa arvojesi kanssa.

”Omat arvot tulisi myös viestiä työtovereille. Ole kuitenkin valmis siihen, että muut eivät välttämättä jaa arvojasi. Juuri erilaisten arvojen takia joutuu herkästi törmäyskurssille toisten kanssa ja pettyy muiden toimintaan. Siksi tarvitaan ymmärrystä hyväksyä eri tavalla ajattelevia ihmisiä.”

4. Katso eteenpäin

”Ole tavoitesuuntautunut. Jokaisella tulee olla ajatuksia siitä, miten kehitetään työtapoja ja onnistutaan paremmin. ’Oletteko ajatelleet että...’ on hyvä tapa hankkia uskottavuutta”, Malmberg sanoo.

Toki edellytys on, että ideoiden lisäksi myös tekee sen, mitä on ehdottanut asioiden parantamiseksi. Ihminen, joka vain puhuu siitä, mitä pitäisi tehdä, muttei edistä asioita, kaivaa maata jalkojensa alta.

5. Kannusta kritiikin antoon

Arvostamme dynaamisia, muita kannustavia, innostuneita ja optimistisia ihmisiä. Kun esimies kannustaa mielipiteen ilmaisuun ja kritiikkiin, hänet koetaan avoimeksi ja tavoitehakuiseksi henkilöksi.

Arvostusta ei saa niin, että yrittää aina olla pidetty. On myös uskallettava antaa ja vastaanottaa kritiikkiä silloin, kun sen paikka on.

Malmberg kehottaa miettimään, miten toimit kokouksissa. Mitä sanot, kun ehdotuksesi lyödään lyttyyn? Miten annat palautetta toisten mokista ja laiminlyönneistä? Millaisia äänenpanoja ja millaista kehonkieltä käytät? Niillä kaikilla on merkitystä siihen, uskalletaanko ruma sana sanoa niin kuin se on.

6. Opi antamaan arvostavaa kritiikkiä

Kun sanot rohkeasti mutta arvostavasti mielipiteesi, uskottavuutesi toisten silmissä kasvaa. Olet ihminen, joka uskaltaa.

Jos toinen lähtee vastahyökkäykseen, anna hänen ensin purkaa vihansa. Ole rauhallinen ja hiljaa. Vastapuoli tekee kaikkensa saadakseen sinut mukaan omaan ahdistukseensa. Siksi hänet on saatava rauhoittumaan.

Vasta sen jälkeen voi aloittaa rakentavan keskustelun sanomalla: ”Olisitko voinut tehdä jotain toisin, jotta tätä ongelmaa ei olisi syntynyt?” Tai: ”Voimmeko oppia tästä jotakin?”

7. Erota asia ja henkilö

Kritiikin tarkoituksena on muuttaa ja parantaa toimintaa. Perussääntö on se, että kritiikki annetaan asiasta, ei siitä, millainen ihminen on.

”Älä sano, että olet vastuuntunnoton ihminen. Sano sen sijaan, että mielestäni sinä joskus käyttäydyt vastuuttomasti, etkä oikein välitä siitä, mitä teet”, Malmberg neuvoo.

Korosta myös, että kertomasi asia on sinun käsityksesi tilanteesta. Se voi olla väärä. Ole myös valmis muuttamaan kantaasi.

8. Valitse oikea tapa ja ajankohta

Anna kritiikki kahden kesken ja kiitos kaikkien kuullen. Kun arvostelet toisen tekemisiä, kerro myös, mitä hyvää hän on saanut aikaan. Näin levität balsamia haavoille.

Palaute tulisi antaa välittömästi, mutta älä puhu toiselle ennen kuin hän on rauhoittunut. Älä myöskään puhu, jos itse olet vihainen. On myös vältettävä perjantai-iltapäivää ja aikaa juuri ennen lomaa.

9. Vältä sanoja mutta, ei koskaan ja aina

Kun sanot, että idea oli hyvä, mutta..., vastaanottaja kuulee vain negatiivisen jatkon. Malmberg kehottaa muuttamaan sanan mutta sanapariksi sitä paitsi tai ja.

Erityisesti sanat aina ja et koskaan ovat loukkaavia ja tuskin tosia. ”Sinä tulet aina liian myöhään.” ”Et koskaan kuuntele, mitä sanon.” Parempi on sanoa joskus tai toisinaan.

10. Valmistaudu kritiikin antoon

Mieti etukäteen, mitä aiot sanoa ja miten sen sanot. Kirjoita ydinkohdat ylös.

Kuvaile niin neutraalisti kuin mahdollista, mitä haluat muuttaa tai mistä tulisi päästä eroon. Kerro konkreettisia esimerkkejä, milloin olet havainnut asioita, joita toisen tulisi muuttaa. Kerro myös, mitä seurauksia hänen toiminnastaan aiheutuu.

”Anna toiselle mahdollisuus kertoa oma käsityksensä asiasta. Joskus ihminen ei halua sanoa mitään, hän on ehkä voimakkaiden tunteiden vallassa. Varaa silloin uusi aika keskustelulle”, Malmberg sanoo.

Ole kannustava ja kiinnostunut toisen näkökannoista. Kuuntele ja pyydä häntä tekemään oma ehdotus asian korjaamiseksi tai parantamiseksi. Sen jälkeen voit sanoa oman kantasi ja lopuksi sopia siitä, miten menetellään jatkossa.

Annika Malmberg Hamilton puhui kritiikin antamisesta ja vastaanottamisesta Kompetensmässanin seminaarissa Tukholmassa. Hän on myös kirjoittanut kirjan ”Ta skit och gör det till guld.” Hänet on nimitetty Ruotsin parhaaksi puhujaksi parinakin vuotena.

Lähde: Fakta

Avoimet työpaikat
Stera Technologies Oy
Paimio
Sulkeutuu 07.11.2014
Johtotehtävät, Suunnittelu, Tuotanto/prosessi
Lappeenrannan Energia Oy
Lappeenranta
Sulkeutuu 31.10.2014
Energia, Konsultointi, Suunnittelu, Tekniikka
Lappeenrannan Energia Oy
Lappeenranta
Sulkeutuu 31.10.2014
Energia, Käyttö ja ylläpito, Tekniikka, Tuotanto/prosessi
Infratek
Vantaa
Sulkeutuu 04.11.2014
Energia, Suunnittelu, Tekniikka
Infratek
Vantaa
Sulkeutuu 04.11.2014
Energia, Suunnittelu, Sähköteollisuus, Tekniikka
Infratek
Vantaa
Sulkeutuu 04.11.2014
Energia, Projektin johtotehtävät, Suunnittelu, Sähköteollisuus, Tekniikka
Säteilyturvakeskus
Helsinki
Sulkeutuu 28.10.2014
Energia, Käyttö ja ylläpito, Suunnittelu, Tekniikka
SLO Oy
Helsinki
Sulkeutuu 09.11.2014
Myynti, Tekniikka
Millog
Kirkkonummi
Sulkeutuu 28.10.2014
Asennus, huolto, kunnossapito, Suunnittelu, Tekniikka, Tuotanto/prosessi
Millog
Turku
Sulkeutuu 28.10.2014
Hankinta / osto, Suunnittelu, Tekniikka
Millog
Turku
Sulkeutuu 28.10.2014
Hankinta / osto, Suunnittelu, Tekniikka
Millog
Kirkkonummi
Sulkeutuu 28.10.2014
Asennus, huolto, kunnossapito, Suunnittelu, Sähköteollisuus, Tekniikka, Tuotanto/prosessi
Millog
Kirkkonummi
Sulkeutuu 28.10.2014
Asennus, huolto, kunnossapito, Suunnittelu, Tekniikka, Tuotanto/prosessi
Millog
Kirkkonummi
Sulkeutuu 28.10.2014
Asiakaspalvelu, Hankinta / osto, Muu, Suunnittelu
Kokkolan kaupunki
Kokkola
Sulkeutuu 30.10.2014
Julkishallinto & järjestöt, Rakennus, kiinteistö ja LVI-tekniikka, Suunnittelu, Tekniikka
Kårkulla samkommus
Kirjala
Sulkeutuu 31.10.2014
Suunnittelu, Tekniikka
Infratek Finland Oy
Vantaa
Sulkeutuu 04.11.2014
Energia, Projektin johtotehtävät, Suunnittelu, Sähköteollisuus, Tekniikka
Rinnekoti-Säätiö
Espoo
Sulkeutuu 24.10.2014
Johtotehtävät, Julkishallinto & järjestöt, Lääketiede/farmasia, Terveydenhuolto
Rinnekoti-Säätiö
Espoo
Sulkeutuu 24.10.2014
Johtotehtävät, Julkishallinto & järjestöt, Lääketiede/farmasia, Terveydenhuolto
Itä-Savon SHP
Savonlinna
Sulkeutuu 27.10.2014
Julkishallinto & järjestöt, Lääketiede/farmasia, Terveydenhuolto
Parikkalan Valo Oy
Parikkala
Sulkeutuu 22.10.2014
Energia, Johtotehtävät, Tekniikka
FS Dynamics Finland Oy Ab
Espoo
Sulkeutuu 26.10.2014
Muu, Tuotanto/prosessi
Kaarinan kaupunki
Kaarina
Sulkeutuu 26.10.2014
Johtotehtävät, Taloushallinto
Katso lisää työpaikkoja