Meemit 29.1.2013 12:29
Käytätkö työpäiväsi kissojen katseluun? Katso, mistä se kertoo
Janne Luotola

Pieter Lanser / Wikimedia Commons
kissa kissanpentu kissanpennut lemmikki eläin suloinen soma söpö some sosiaalinen media katse
Facebookiin ei kannata linkittää pelkkiä suloisia kissanpentukuvia.

Ihmiset kuvaavat kissojaan ja lähettävät niitä internetiin. Ne, jotka eivät omista lemmikkiä, voivat silti jakaa jo ladattuja kissakuvia. Kissoja pursuaa myös töissä yli äyräiden.

Työpaikkojen velikullat lähettävät toisilleen ironista kissamateriaalia. Naiivisti esitetyt mutta pirullisin aikein jaetut kissat pilkkaavatkin niitä, jotka lähettävät elikoita oikeasti söpöillen.

Mutta söpöys tai ironia eivät riitä selittämään, miksi kissat ovat niin suosittuja. Monet ovat etsineet syytä ilmiölle.

Kirjailija Perry Stein selittää kirjassaan The New Republic kissaintoa mytologialla. Hän viittaa esimerkiksi sveitsiläiseen psykiatriin, Carl Jungiin, joka liitti esimerkiksi Egyptin jumaltaruston kissat kuuhun, lapsen syntymään, hedelmällisyyteen ja naiseuteen.

Jungilainen tutkija Marie-Louise von Franz pitää kirjassaan The Cat: A Tale of Feminine Redemption kissaa naisen itsenäisyyden symbolina. Esimerkiksi noitavainot kohdistuivat kissoihin siksi, että elikot edustivat luonteensa vuoksi naisen psykologista riippumattomuutta, jonka miehet halusivat tuhota.

Kenties internetissä kiertävät kissat tuovat tavanomaisiin viesteihin sellaisia merkityksiä, joita sanoilla ei voi välittää. Tai ehkä kissan jakaminen töissä kertoo siitä, että työnantaja on saanut työntekijän ruumiin mutta sielu on vielä vapaa.